CATALONIË

Taal, cultuur en literatuur

‘De bekentenis van Adrià’ (Jaume Cabré)

bekentenis‘Pas gisteravond, toen ik door de druipnatte straten van Vallcarca liep, begreep ik dat het een onvergeeflijke fout was geweest bij mijn ouders te worden geboren.’ Zo begint de roman De bekentenis van Adrià (Jo confesso) van Jaume Cabré, een intrigerende zin die de lezer meteen het verhaal in trekt. Wat is er aan de hand met zijn ouders?

De ambitieuze ouders van Adrià hebben allebei andere plannen met hem. Van zijn vader moet hij een meertalig, humanistisch genie worden; zijn moeder ziet hem meer als een vioolvirtuoos. Adrià probeert ze alle twee te plezieren en wordt zo een complex, ambigu personage: ontwikkeld en wereldwijs, maar schuw.

De rode draad van het verhaal is de terugblik van Adrià op zijn leven, met meerdere belangrijke personages, zoals Bernat, zijn levenslange vriend, en Sara, zijn grote liefde.

Naast de verteller is er een tweede hoofdpersoon, een viool. Op een van zijn ontdekkingsreizen door het antiquariaat van zijn vader vindt Adrià een prachtige Italiaanse viool uit de 18e eeuw. De verdwijning van deze viool en de gelijktijdige moord op zijn vader luiden het begin in van Adrià’s zoektocht naar de herkomst en de oorspronkelijke eigenaar van het instrument, de mogelijke moordenaar. Het wordt een speurtocht door zeven eeuwen Europese geschiedenis. Van de Inquisitie tot de Holocaust en de veertigjarige dictatuur van Franco.

Het relaas wordt verteld met sprongen in de tijd en wisselende perspectieven die naadloos in elkaar overgaan, soms binnen één alinea of zin. Deze ingenieuze constructie lijkt veel op een hinkelspel, strak geregisseerd door Cabré. De lezer moet wel steeds zijn mening bijstellen. Een personage dat verwerpelijk leek, kan vanuit een verschillend perspectief andere intenties hebben gehad.

Na zijn roman De stemmen van de Pamano vond Jaume Cabré dat hij nog niet alles gezegd had over het kwaad en de vreselijke misdaden die in de loop der tijd in naam van een ideaal zijn begaan. In dit nieuwe boek wil hij dan ook de morele aspecten van het kwaad aan de orde stellen. De terugkerende vraag die wordt gesteld, is hoe ethisch de personages in bepaalde situaties zullen handelen. Verraad, groot en klein, onderdrukking, intolerantie, antisemitisme, maar ook menselijke gevoelens, zoals vriendschap en liefde, zijn onderwerpen die in het verhaal zijn verweven. Zo vloeit de levensgeschiedenis van Adrià samen met die van Europa. Uiteindelijk moet Adrià toegeven dat hij precies is geworden zoals beide ouders hem het liefst zagen. En Europa?

De originele Catalaanse titel Jo confesso (Ik beken) is een verwijzing naar J’accuse…!, het pamflet waarin de Franse schrijver Émile Zola in 1898 de Dreyfusaffaire openbaar maakte. Met De bekentenis van Adrià haalt Cabré de zwarte kant van historische gebeurtenissen weer even op pijnlijke en tegelijkertijd fabuleuze manier naar boven.

Vertaling: Pieter Lamberts en Joan Garrit. ISBN: 978 90 5672 418 4.
Klik hier voor een van de vele recensies.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 11/01/2014 door in Boeken en getagd als , , , , , , , .