CATALONIË

Taal, cultuur en literatuur

Ratafia uit Olot

ratafiaJe moet ervan houden, maar in Catalonië is de kruidenlikeur ratafia razend populair, als aperitief of als digestief.

Hoewel deze drank in andere delen van Europa ook wordt gedronken, heeft de Catalaanse variant een kenmerkend ingrediënt: jonge walnoten die worden geoogst wanneer ze nog groen zijn, dat wil zeggen aan het begin van de zomer rond Sint Jan (24 juni). Dat is ook het ideale moment om de bijbehorende kruiden te plukken.

Het geheim van de smaak van het eindproduct zit in de combinatie van kruiden, ieder heeft daarvoor een eigen recept. Veel gebruikte kruiden zijn: melisse, rozemarijn, basilicum, laurier, anijs, jeneverbes, venkel, tijm, wijnruit, munt en hysop. Het aantal kruiden kan oplopen tot vijftig of meer. Bij voorkeur worden planten gebruikt die de spijsvertering bevorderen.

Verder worden meerdere specerijen toegevoegd, zoals kaneel, nootmuskaat, gember, bittere chocola en koffieboontjes. Dan gaat er brandewijn bij, al dan niet gecombineerd met anijslikeur. Het mengsel wordt overgedaan in een karaf van dik glas, waarin het zo’n veertig dagen blijft staan, bij voorkeur in de buitenlucht. ‘a sol i serena’. Is er een dag geen zon, deze dan optellen bij de veertig dagen. Daarna wordt de drank gezeefd en gaat er suiker bij; het alcoholpercentage kan beïnvloed worden door middel van de toevoeging van water. Het maximale wettelijk toegestane percentage is 29°.

Het bekendste merk ratafia is Cal Russet uit Olot (La Garrotxa), een bedrijf dat elk jaar meer dan 100.000 liter van deze drank produceert, al ruim honderd jaar. De walnoten komen van eigen notenbomen uit de omgeving, onder andere rond Montagut. Bij Russet rust de likeur een half jaar in eikenhouten vaten, waardoor de smaak niet te zoet maar wel erg aromatisch wordt. De kenmerkende ronde flessen (zie foto boven) kosten ongeveer acht euro. In veel gezinnen werd en wordt deze drank ook wel zelf gemaakt volgens traditioneel familierecept.

In Besalú, niet ver van Olot, wordt elk jaar rond eind november een beurs met wedstrijden gehouden die in het teken van de ratafia staat. Ook in november is het ratafiafeest in Santa Coloma de Farners (La Selva) met een tentoonstelling van producenten inclusief wedstrijden en demonstraties van oude ambachten. Proeven, en kopen, is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van de festiviteiten.

Wil je het recept van ratafia? Geef je e-mailadres door, dan krijg je het in de brievenbus.

IMGP0257

Foto: de flessen ratafia van Cal Fuster (Viver i Serrateix) tijdens de rijping.

26 reacties op “Ratafia uit Olot

  1. Pingback: Monestir de les Avellanes (Os de Balaguer, La Noguera) | CATALONIË

  2. bep de vries-baptist
    20/01/2015

    Ik ben dol op ratafia en laat het soms mee nemen uit olot ,of probeer er zelf aan te komen. in Spanje . Is zeker niet altijd makkelijk. Ik heb ook wel eens de wijn geprobeerd, maar vond die niet lekker.

    • margademmers
      20/01/2015

      Je kunt de ratafia zeker niet overal vinden. Wij zagen hem de laatste keer toevallig in de bakkerswinkel van Osor (La Selva) en nemen nu af en toe een klein glaasje om er zo lang mogelijk mee te doen!

      • Mariëtte Schellekens
        03/08/2016

        Te bestellen via Uvinum en via La Vinateria

  3. Pingback: Traditionele toetjes | CATALONIË

  4. Marius pool
    16/08/2015

    Gaarne ratafia recept. Ik heb veel druiven!

  5. Mik
    18/08/2015

    Hoi ik wil wel graag jouw recept van ratafía, dank je wel

  6. Alex
    11/09/2015

    ik zou ook graag dit recept van Ratafia willen bemachtigen, alvast bedankt voor de info.

  7. Bieke Lormans
    04/10/2015

    Kan ik het recept nog krijgen?

  8. Ellen
    14/10/2015

    Hoi
    Ik wil graag het recept.
    Heb veel most, van het zelf maken van wijn, en ik wil het graag proberen te maken.

  9. Pingback: Landelijk logeren: Cal Fuster, Serrateix (Berguedà) | CATALONIË

  10. Margaret willems
    21/11/2015

    Zou ik het recept mogen aub, ik maak zelf altijd een walnoten extract maar dan zondër kruiden het zou er goed bij passen

  11. simoens
    04/03/2016

    waar kan ik het bestellen

    • margademmers
      09/03/2016

      In Nederland is de ratafia te bestellen via: http://www.uvinum.nl/likeuren-en-cremes/ratafia-russet/prijs. Ik zou graag willen weten of dat inderdaad goed gaat, alvast bedankt!

      • Mariëtte
        16/06/2016

        Ik zag het ook. Heb het dit jaar voor het eerst geproefd. Ik ga over 2 weken bestellen. Ben benieuwd.

      • Mariëtte Schellekens
        03/08/2016

        Gaat prima Marga Remmers, ik heb net weer 6 flessen besteld.

  12. M. Schellekens
    15/06/2016

    Waar kan ik in Nederland de Ratafia Russen kopen????? Ik vind het zooooo lekker en slaap heerlijk na 1 glaasje.

  13. de Laat Anna
    19/12/2016

    graag het recept aub

    • Marga Demmers
      20/12/2016

      Hallo Anna,
      Als je mij even mailt op margademmers[at]xs4all.nl, zal ik je het recept toesturen.
      Groet, Marga

  14. gert
    01/02/2017

    ik zou ook graag uw recept willen ontvangen.

    bestellen via

    http://www.uvinum.nl/ratafia_s?s=ratafia
    gaat uitstekend ik had in een speciale doos met 12 flessen met 5 dagen in huis.

    gr Gert

    • Marga Demmers
      02/02/2017

      Beste Gert,

      Bedankt voor je informatie over Uvinum, altijd goed om te horen dat het inderdaad werkt.
      Wil je voor het recept mij even mailen via margademmers[apestaartje]xs4all.nl, dan stuur ik je zo spoedig mogelijk de details.

      Groet,
      Marga

  15. Nancy Laurijssen
    01/04/2017

    graag het recept voor ratafia

    • Marga Demmers
      03/04/2017

      Wil je me even mailen voor het recept op margademmers[at]x24all.nl, zodat ik je de aanwijzingen kan sturen?

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 26/01/2013 door in Eten en drinken en getagd als , , , , , , , , , .
